Tylko nieliczni szefowie instytucji i firm z sektora publicznego korzystają na co dzień z danych, które ułatwiają zarządzanie i obsługę obywateli

Tylko 32% dyrektorów firm i instytucji z sektora publicznego faktycznie korzysta z danych do podejmowania codziennych decyzji. Takie dane przynosi badanie amerykańskiej firmy Elastic działającej także na polskim rynku, które zostało przygotowane na podstawie ankiet przeprowadzonych z zarządzającymi instytucjami publicznymi na całym świecie. Jednocześnie 82% z nich przyznaje, że planuje inwestycje w sztuczną inteligencję licząc, że rozwiąże ich problemy i usprawni obsługę obywateli.

W dobie wszechobecnej cyfryzacji i rosnących oczekiwań obywateli, studenci, pacjenci i mieszkańcy miast coraz częściej oczekują sprawniejszej obsługi, większej przejrzystości i lepszego dostępu do usług. Rozwiązania informatyczne, w tym sztuczna inteligencja (AI), mogą znacząco pomóc w realizacji tych celów. Dlaczego więc tak wielu liderów instytucji publicznych, państwowych i samorządowych wciąż z nich nie korzysta?

Technologiczny opór sektora publicznego

Mimo najlepszych intencji, aż 65% liderów sektora publicznego przyznaje, że ma trudności z wykorzystywaniem danych w czasie rzeczywistym i na dużą skalę. Problem nie leży w braku informacji – instytucje publiczne generują i przechowują ogromne ilości danych – ale w ich skutecznym przetwarzaniu i analizie. Jednocześnie 77% szefów podmiotów z sektora publicznego narzeka, że analiza raportów zajmuje im za dużo czasu.

"Tylko 32% liderów wykorzystuje dane do podejmowania codziennych decyzji, a wiele organizacji wciąż tkwi na podstawowym poziomie dojrzałości cyfrowej, gdzie dominuje ręczne przetwarzanie informacji. Istnieje kilka głównych powodów tego stanu rzeczy. Jednym z nich jest  opór przed nowymi technologiami. Urzędnicy i kadra zarządzająca często nie czują się komfortowo z nowoczesnymi rozwiązaniami, które pojawiają się w dynamicznie zmieniającym świecie"

komentuje Przemysław Wójcik, Prezes firmy AMP S.A., Partnera firmy Elastic.

Inne elementy to brak automatyzacji. wiele organizacji wciąż polega na ręcznej pracy, zamiast wykorzystywać narzędzia do analizy i zarządzania danymi. Zespoły nie mają także odpowiednich umiejętności do korzystania z narzędzi informatycznych. Dodatkowo wiele instytucji ma dane w różnych bazach, które nie są ze sobą zintegrowane.

AI jako klucz do lepszego zarządzania

Sztuczna inteligencja i generatywna AI mogą pomóc w przezwyciężeniu tych wyzwań. 82% liderów sektora publicznego planuje inwestycje w AI, a 40% uważa, że technologia ta może rozwiązać kluczowe problemy ich organizacji.

"AI może zająć się powtarzalnymi zadaniami, takimi jak przetwarzanie dokumentów, obsługa zgłoszeń mieszkańców czy zarządzanie rezerwacjami. Może  wyszukiwać dane i dostarczać kluczowe informacje w kilka sekund. Dodatkowo takie rozwiązania pozwalają przewidywać trendy, potrzeby i potencjalne zagrożenia, co usprawnia zarządzanie miastami, uczelniami czy szpitalami. Oczywiście AI  może pomóc w optymalizacji budżetów i lepszym alokowaniu zasobów publicznych. A nie można także zapominać o poprawie obsługi obywatela. Chatboty, spersonalizowane usługi i cyfrowe platformy ułatwiają mieszkańcom kontakt z urzędami, uczelniami i placówkami zdrowia"

komentuje Przemysław Wójcik, Prezes firmy AMP S.A, Partnera firmy Elastic.

Czy sektor publiczny nadąży za rewolucją AI?

Sztuczna inteligencja (AI) znajduje coraz szersze zastosowanie w instytucjach publicznych i samorządowych, przyczyniając się do poprawy jakości usług oraz efektywności procesów administracyjnych.  Chatboty oparte na AI są wdrażane w urzędach miejskich, aby udzielać odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania mieszkańców, co odciąża pracowników administracji i skraca czas oczekiwania na odpowiedź. Instytucje publiczne wykorzystują AI do analizy dużych zbiorów danych, co pozwala na lepsze zrozumienie potrzeb społeczności i podejmowanie bardziej precyzyjnych decyzji. AI pomaga w optymalizacji tras i harmonogramów komunikacji miejskiej, co prowadzi do zwiększenia efektywności transportu oraz zadowolenia pasażerów. W placówkach edukacyjnych AI jest wykorzystywana do personalizacji procesów nauczania, monitorowania postępów uczniów oraz automatyzacji zadań administracyjnych. AI wspiera diagnozowanie chorób, analizę wyników badań oraz zarządzanie zasobami w placówkach medycznych, co przekłada się na lepszą opiekę nad pacjentami.

Wdrażanie AI w instytucjach publicznych i samorządowych przyczynia się do podniesienia jakości usług świadczonych obywatelom, zwiększenia efektywności operacyjnej oraz lepszego wykorzystania dostępnych zasobów.

Elastic to amerykańska firma technologiczna, założona w 2012 roku, znana przede wszystkim z rozwijania i oferowania rozwiązań do przeszukiwania i analizy danych w czasie rzeczywistym. Firma jest notowana na NYSE (Giełdzie Papierów Wartościowych w Nowym Jorku.). Firma ma globalny zasięg, z biurami w wielu krajach, w tym w USA, Holandii, Singapurze i Australii. Elastic zatrudnia ponad 2 500 pracowników na całym świecie.